Text: Manny Jägerfeld
(Utdrag ur artikel i Corvette Magasinet 1/93)

Från Corvette 1953 till Corvette 1993
Journey to be continued in 2003!

En liten vandring genom 40 fantastiska år - och lite till

Året är 1953!
President Eisenhower ger 60 miljoner dollar till Frankrike och kriget i Indokina - USA's allra första steg in i vietnamkriget. På bio ser man Härifrån till evigheten med Frank Sinatra, och på Waldorf Astoria Hotel i New York slår den årliga bilsalongen Motorama upp sina portar!
En skinande vit drömbil med lysande röd inredning presenteras av Chevrolet: The Completed Corvette Prototype, EX-122.

Efterfrågan av en alldeles egen amerikansk sportbil var stor efter 2:a världskriget. De hemvändande soldaterna hade sedan flera år berikat den amerikanska bilparken med exotiska sportbilar från Europa, med Ferrari, MG, Porsche, Mercedes och Jaguar.
Prototyp EX-122 välkomnades därför helhjärtat, och entusiastiska motorskribenter över hela USA undrade spänt:
- När börjar tillverkningen?
- Hur många skall byggas?
- I vilka färger?
- Vad kommer den att kosta?
Trots det var det faktiskt inte många motortidningar som på allvar trodde att den lilla bilen någonsin skulle komma att produceras på riktigt - tvåsitsig som den var, med glasfiberkaross och diverse andra moderniteter.
Idag vet vi bättre. Utställningsbilen förblev inte bara en dröm, som så många andra prototyper. Männen bakom projektet, Harley J Earl och Ed Cole, lyckades att övertyga GM-ledningen om behovet, och redan i juni samma år kördes den första riktiga Corvetten av monteringsbandet.
Därmed kan också vår lilla vandring börja, genom 40 underbara år - fram till den nyaste - Chevrolet Corvette 1993.


1953
Den 30:e juni händer det: den första Corvetten monteras i Flint, Michigan. Trots de planerade 50 bilarna per dag, byggs bara totalt 300 av den lilla glasfiberroadstern. Alla är vita (Polo White) och alla utrustas med "Blue Flame Six", en sexcylindrig radmotor med 150 hästkrafter och tre förgasare. Priset är satt till $3500.
Bilen har 6 volts elsystem. Bara två options erbjuds. Ett värmepaket och en AM-radio. (Antennen bakades in i plasten i bagageluckan.) Alla 300 utrustades med båda "extratillbehören". Redan efter ett halvår slutar dock corvetteproduktionen i Flint, och modellåret avslutas.


1954
Produktionen flyttas till St Louis i december 1953, och den första Corvetten byggs där den 29 december, en 54:a. Under året övergår man till full produktion, vilket resulterar i 3640 Corvetter. Motoreffekten ökas till 155 hk och nio extra tillbehör finns att "välja" på. Däribland den obligatoriska powerglidelådan. Färgen utökas med blå, röd och svart, och interiören, som annars är röd, blir beige om man väljer en blå bil.
På Motorama det året presenterade GM sin Corvette Nomad Station Wagon, och Corvette Corvair Fastback. Båda dessa skulle dock förbli just prototyper.

1955
Chevrolet introducerar sin legendariska Small Block V8. Den nya motorn finns som tillval också på Corvetten. En 195 hästars V8 på 265 kubiktum.
Motorn har en fyrportad förgasare och låter ana lite om framtida motoreffekter. Köpare som beställer sin Corvette med den nya V8:an får som extra bonus ett 12 V elsystem. En treväxlad manuell växellåda finns som option.
Endast 700 byggs det året och GM överväger seriöst att lägga ned corvettetillverkningen. (Det var redan andra gången!)
Zora Arkus Duntov, som hädanefter kommer att påverka corvetteutvecklingen med besked, sätter ett nytt rekord: The Pikes Peak Hill Climb Record för serieproducerade bilar - i en "förklädd" 56 Chevy, med kodnamnet Monte Carlo.

1956
Corvetten får en ny design. Den nya karossen har inget hönsnät framför strålkastarna, och en inbuktning längs karossidan, samt höjden av all lyx: Höj- och sänkbara sidorutor, ni vet, såna där med fönstervevar eller elhissar.
Fabriksinstallerade hard-tops erbjuds för första gången, och med en transistoriserad radio gör halvledartekniken sin entr? i corvettehistorien. Med dubbla fyrportare utvecklar standardmotorn nu 210 hästkrafter. (265 kubiktum, V8) Men det går att välja motorer på upp till 240 hk.
Corvetten får en el-hydrauliskt manövrerad sufflett för $100 extra, och Zora Arkus Duntov, John Fitch och Betty Skelton sätter nya rekord i sanden på Daytona Beach. Duntov körde 150,5 mph i flygande milen (241 km/h), mycket uppseendeväckande på den tiden.

1957
Corvette (och Chevrolet) erbjuds med fabriksmonterad insprutning. (Ram Jet Fuel Injection.) Fuel Injection-kunder får en varvräknare på köpet. Den monteras rakt ovanpå rattstången, så att föraren kan hålla ett öga på sina 283 hk; en hästkraft för varje kubiktum. Diffspärr kommer som option.
För första gången kunde man få sin Corvette med 4-växlad manuell låda. Den första racingcorvetten presenteras, Corvette SS, och med den tävlar GM på Sebring.

1958
En ny kaross med dubbla strålkastare med separata hel- och halvljus är nog det första man lägger märke till på den nya modellen. Andra nyheter är "tvättbrädehuv" (fejkade luftutsläpp), två stora kromlister på bagageluckan och lossasluftutsläpp på sidorna. Motoreffekten är så hög som 290 hk, och hastighetsmätaren går för första gången upp till 160 mph.
På insidan finns en revolutionerande nyhet, radion Wonder Bar, med sin "wonderbar" - sin underknapp. Undret var att radion själv hittade till nästa radiostation, och knappen kallas på dagens moderna radioapparater något mindre fantasifullt för "Seek"!
Chevrolet presenterar Impalan, och historiens första civila jetplan flyger linjen Miami-New York. (Fast på den tiden sa vi inte jetplan utan "Rea-plan", benämnd efter den då moderna motortypen, reaktionsmotorn.)

1959
Bagagekromlisterna förpassas tillbaks till designavdelningen. T-växelspaken med backspärr kommer, plus några mindre ändringar på interiören.
Bill Mitchell presenterar sin Sting Ray Racer på The Presidentïs Cup på Marlboro Raceway i Maryland, och med Flygande Tandläkaren Dr Dick Thompson vid ratten kom den fyra.
Den första Chevrolet El Camino pickup säljs, USA utökar flaggans stjärnor med Alaska och Hawaii, och Corvettens motorhus gick inte att använda som tvättbräda längre.


1960
Aluminiumtoppar gör motorn vassare. En 315 hästars motor med insprutning finns som häftigaste motoralternativ, men bara med manuell låda. T10:an med fyra växlar är den värsta lådan för året.
Den revolutionäre Corvair med motorn bak introduceras, så också Bill Mitchells sedermera legendariska Mako Shark, den som kom att inspirera karossformen på nästa corvettegenerationen, 63-67.

1961
Aluminiumkylare blir standard. Medtrafikanterna ser numera fyra bakljus försvinna i fjärran - de fyra bakljusen som skulle bli ett av Corvettens kännetecken för all framtid. Så också det nya avgassystemet, som inte går ut genom stötfångarna längre. Tänderna i grillen försvinner, och det maffiga corvetteemblemet på fronten tas också bort.
Bakdelen tappar sina mjuka runda former och får en liten ankstjärt, influerat av stylingbilen Sting Ray Racer, och det var en liten försmak av hur 63:an skulle komma att se ut.
Chevrolet fyller 50 år. West Side Story väljs till årets bästa film och en av sextiotalets stora TV-serier har premiär, nämligen Route 66 med Todd och Buzz och deras 61:a Corvette. (Serien gick dock aldrig i Sverige.)

1962
En ny motor! 327 kubiktum V8, på 250-360 hk beroende på utrustning. Powerglideautomaten får ett nytt aluminiumhus. Det är den sista Corvetten med öppna strålkastare, med stel bakaxel och med bagagelucka.
Chevy II gör entr?, och John Glenn hälsar till alla oss i våra Corvetter på jorden från sitt rymdskepp långt borta.


1963
The first Corvette Sting Ray! Oh yeah! Den amerikanska sportbilen lämnar den klassiska europeiska formen till förmån för Bill Mitchells design av tävlingsbilen med samma namn. Bilen får sänkbara strålkastare, härliga bågformer på skärmarna, och en strömlinjeformad design.
Detta är första året för en Coupe, och det enda året med delad bakruta, The Split Window. Fast så sa man inte då förstås! Det var en bil som verkligen väckte uppmärksamhet, även i Europa, med sin för tiden extremt djärva design.
På Marlboro Raceway i Maryland dras slöjan av den mycket spektakulära Corvette Grand Sport. Bilen med chassinummer 004 som ägdes av Grady Davis och kördes sedermera av legendariska Dr Dick Thompson. Alla Ford Cobras skulle hädanefter besegras på alla motorbanor runtom i världen.

1964
Enklare design, men fejkade luftutsläpp på huven. Den delade bakrutan blir till en hel, och motoreffekten ökas till 375 hk som värst. Detta var en smått otrolig siffra på den tiden, speciellt för oss i Europa, som då körde bilar, även sportbilar, med långt under 100 hk.
Chevrolet presenterar Chevellen, men hinner inte med att bygga alla corvettekarosser som behövs. Istället låter man Dow Smith Company i Michigan bygga de som fattas.

1965

Första året för skivbromsar, och det sista året för insprutning (på länge). En kraftfull fantastisk motor erbjuds, Mark IV. Det är det enda året med 396 kubiktum. Den var på 425 hk och en absolut värsting, även betraktad med dagens ögon.
Showbilen Mako Shark II presenteras och låter ana hur nästa generationen Corvette skulle komma att se ut (1968).
Den första Chevrolet Caprice säljs, och kriget i Vietnam passerar allt oftare revy på våra teveapparater.


1966
Första året för 427 kubiktum, Big Block. 425 hästkrafter är det värsta som finns. Utom än under motorhuven visas inga större förändringar. Fabriksmonterade side pipes bidrar dock till ett nytt yttre på var tionde exemplar. Totalt tillverkades 27720 Corvetter, det mesta hittills, och nästan dubbelt så många som 1962.

1967
L88:an introduceras som option. Många detaljer utanpå plockas bort eller görs om. Den nya huven och sidoutblåsen lägger man märke till först. Också inredningen får en mindre behandling.
Chevrolet Camaro lanseras, och Camaro SS Convertible blir pace car på stora Indianapolis 500.

1968
Corvetten ändrar form radikalt, baserad på utställningsbilen Mako Shark II. Strålkastarna poppar upp med hjälp av vakuum. Coupen får borttagbara takluckor. Också bakrutan kan lyftas bort. Batteriet lämnar motorrummet för att hamna i en låda bakom sätena, och det är sista året tändlåset sitter på instrumentbrädan.
Fiberoptik skvallrar på mittkonsolen om glödlamporna är trasiga någonstans. I Memphis Tennessee skjuts medborgarrättskämpen Dr Martin Luther King till döds, och världen över börjar studentkravallerna, i Stockholm ockuperas kårhuset och Corvettens vindrutetorkare göms numera under en vakuumstyrd lucka.
1969
Stingrayemblemet (Stingray - inte Sting Ray) monteras nu på framflyglarna igen, och motorer finns mellan 350 och 427 kubiktum. Som option finns 8 tums fälgar och strålkastarrengörare. Tillverkningen når oanade höjder med 38762 Corvetter.
Den 7 nov går den 250 000:e Corvetten av bandet i St Louis, och Neil Armstrong håller oss vakna framför teveapparaterna då han som första människa sätter sin fot på månen.

1970
Ett stort sidoutsläpp ersätter de fyra hålen på framflygeln. Flyglarna breddas och 427:an ersätts av den helt otroliga Big Block på 454 kubiktum. Small Blockens värsting presenteras, LT1:an, med 370 hk och mekaniska lyftare.
Tillverkningen går ner rejält, till mindre än hälften jämfört med året innan.

1971
Option ZR1, ett fabriksinstallerat tävlingspaket finns för första gången. Dags för Vega Compact. Bilarna börjar bli allt mindre. Det blir bensinkris.

1972
Sista Corvetten med borttagbar bakruta och konventionell grill. Larm blir standard. Och bensinkrisen är ett faktum. I Sverige får alla bensinkuponger, endast tillräckliga för "nyttoresor".

1973
Det blir inbyggd främre stötfångare med längre nos i bilens färg. Karossen monteras med gummibrickor för bättre åkkomfort, och ett slutet kylsystem blir standard. LT1-epoken tar slut efter bara tre år.
Det är första året som Corvetten produceras med "mjuk" stötfångare fram, därav den längre nosen. Lång näsa fick också en del i Watergate-baletten.

1974
Nu är också den bakre stötfångaren integrerad med karossen och har blivit "mjuk". De dolda stötfångarna har en deformationszon, enligt ny amerikansk lag som föreskriver att en krock i max 5 miles/h inte får skada bilen.
En större kylare medför bättre kylning i låg fart, och trepunktsbälten ökar säkerheten. Det är sista året för den legendariska 454:an och äkta dubbelt avgassystem. Nu börjar katalysatoråldern.

1975
Även om baken och fronten ser likadan ut som 74, så är de inbyggda stötfångarna bättre och kraftigare än på någon annan bil. Hastighetsmätaren får ytterligare en gradering, nämligen km/h. Tändsystemet blir brytarlöst, katalysatorn gör sin entr? i hela USA, och det är sista året för en cab på länge.
John Greenwood vinner sin första SCCA-tävling.

1976
Cabben finns ej mer. Ett underhållsfritt batteri blir standardutrustning. Kelsey Hayes aluminiumfälgar finns för första gången - de som fanns sedan 73 i katalogen, men som faktiskt inte gick att få förrän nu.
Bottenplattan byts delvis ut mot plåt för svalare kupé, och luftfiltret hämtar sin näring framför kylaren. Det medför kallare insugsluft och mindre oväsen.
På grund av de i Sverige nya avgasbestämmelserna kan Corvetten inte importeras längre annat än som flyttgods. Tolv 76:or säljs dock av GM, som alla registreras som så kallade 75B.

1977
En ny mittkonsol och en framflyttad ratt förbättrar förarmiljön. Lädersäten blir standard och den specifika corvetteradion upphör. Numera används standardradion från Delco. En ny option är farthållare. Den 15 mars tillverkas Corvette nr 500 000.
De nya "pyttesmå" Caprice och Impala debuterar.

1978
Corvetten fyller nu 25 år. Det traditionella Crossed Flags-emblemet byts för året ut mot ett jubileumsemblem, Silver Anniversary Badge. Corvetten får äran att starta Indianapolis 500, och en ny design, med stor fastback bakruta ökar interiörutrymmet.
En svart/silver specialutrustad Indianapolis 500 Pace Car replika (samtliga options och Pace Car-texten) erbjuds vid sidan om standardcorvetten. Den har de så kallade Pace Car Spoilers fram och bak. 60-profilsdäck finns som tillbehör för första gången.

1979
Corvetten får det lättare att andas, både in och ut, med dubbla snorklar på luftfiltret. Även genom större avgasrörsdiameter och ljuddämpare med lågt motstånd. Halogenlampor, höj- och sänkbar ratt och "trivselpaketet" Convenience Group blir standard. Spoilarna från fjolårets Pace Car finns nu som extratillbehör.
Chevrolet bygger sin 100 miljonte bil, en Monza. Corvettetillverkningen uppnår ett nytt fantastiskt rekord på 53807, det högsta någonsin, och mer än tre gånger så mycket som i början på decenniet. Återigen presenteras en ny corvettelogo.

1980
Fronten får ett nytt utseende och blir avsevärt lägre. Baken får en liten ankstjärt (Integrated Spoiler). En ny bakaxel med aluminiumdetaljer gör bilen lättare.
Chevrolet Citation presenteras, med framhjulsdrift, och Corvetten förlorar allt mer av sin en gång så vilda karaktär.

1981
Året då corvetteklockorna börjar gå rätt. Man byter nämligen till kvartsur. (Konstigt att en sådan detalj fick vänta så länge på modernisering!) En enbladig glasfiberfjäder blir standard och avgasreningen sköts numera elektroniskt med dator. Magnesiumventilkåpor och rostfria grenrör snyggar upp motorrummet.
En extra fläkt förbättrar kylningen. Corvettefabriken i St. Louis, som byggt bilen i 28 år, slås igen, och den 1 juni dras produktionen i gång i den nya corvettefabriken, i Bowling Green, Kentucky.

1982
En ny sorts insprutning gör sin entr?: Cross Fire Injection. Insprutningen sker i förgasaren och fördelas i ett specialdesignat insug. Som standard får man nu en fyrväxlad automat med lock-up-turbin. Manuell låda finns inte längre som tillval.
En speciell samlarversion byggs (Collector Edition) med speciallack, specifika hjul och emblem, elantenn, med mera, och där bakrutan går att öppna (Hatchback).
Chevrolet Camaro Z28 startar Indianapolistävlingen, och den nya lilla S-10 pickupen kommer, som senare följs upp med den lika liten S-10 Blazern.

1983-1984
En ny generation Corvette. "Den bästa väghållningen på en produktionsbil" konstaterar en samstämmig motorpress. Bilen har samma motor som 1982, men är nu 3 cm lägre och 22 cm kortare, och har 5 cm kortare axelavstånd. Den så tilltalande kurviga corvetteformen får lämna scenen till förmån för utslätad datorstödd formgivning, vilket resulterar i ett så lågt luftmotstånd som 0,34. De konventionella mätarna ersätts av flytande kristaller och i övrigt digital visning. Motorn är fortfarande 350 kubiktum (5,7 l).
Fabriken bygger 43 Corvetter med årsmodellbeteckningen 1983, men ingen av dessa kommer till allmän försäljning. 82-årsmodell fortsätter att byggas till oktober 82. Sedan utrustas fabriken för den nya modellen som inte kommer igång förrän i april 83, och den kallas då för årsmodell 1984.
Över 51-tusen 84:or byggs under modellåret. Att 1984 kan uppvisa så många beror på att 82:an avbröts tidigare, och 84:an tillverkades redan under 1983. I oktober 1983 går den 750 000:e Corvetten av stapeln, ungefär samtidigt som Club Corvette Sweden med 150 man vallfärdar till Motorami i Västerås, till den stora premiärvisningen därstädes av den nya Corvetten i Sverige.

1985
Ett mästerverk förbättras. Den enda skillnaden utanpå, och inuti, är texten på framflygeln, Tuned Port Injection. Men under huven finns skillnaden. En med Boschs K-Jetronic (GM-version) försedd 5,7 liters motor på 230 hästar. Det var 20% mer än på 84:an.
En ny konkurrent till Corvetten blir till: Camaro IROC Z28, och Chevrolets Astro Van gör sin debut.

1986
Cabben är tillbaka - äntligen! Corvette Roadstern finns igen, efter 10 års bortovaro, men inte förrän i mitten på modellåret. Corvetten får återigen äran att starta Indianapolis 500, med en gul cab. Alla cabbar 1986 betraktas därför som Pace Car. (Fast gula Pace Cars är mera Pace Cars än andra.) (fortsättning 1986) Bättre tjuvlarm, bättre bromsar och bättre bränsleekonomi är slagorden hos Chevrolet. Ett nytt "intelligent" larmsystem blir standard.
Låsningsfria bromsar debuterar i USA med Corvetten (Bosch ABS II). Motorn har aluminiumtoppar, och kompressionen ökas till 9,5. Ett tredje bromsljus följer amerikansk lag, och tredubbla katalysatorer förbättrar avgasflödet.

1987
Den nya Corvetten förbättras ytterligare. Ett nytt väghållningspaket (Z52) medför en ideal kompromiss mellan väghållning och komfort för den rätta corvetteentusiasten. En hydraulisk rollerkam minskar friktionen och ökar motoreffekten ytterligare. Även passageraren kan nu ratta sitt eget 6-vägs el-säte. Det automatiska tjuvlarmet förbättras.
Nu återkommer även Camaron med en convertible, och Corvetten går obesegrad ur SCCA-racingsäsongen för tredje året i rad.

1988
Bättre och snabbare. Från 0 till 100 på 5,3 sek (med manuell låda), och över 260 km/h. Den bästa Corvetten någonsin.
Bättre hjulupphängning fram och bak. Nya fälgar och däck. En helt fantastisk väghållning. Större låsningsfria bromsar och 17 tums hjul med 275 breda 40-profiler. Corvettens första Z-klassade däck. Farthållare, centrallås, och AM/FM stereokasettradio blir standard. 5,7 liters V8, 245 nettohästkrafter vid 4300 varv, alu-toppar, alu-kolvar, rollerkam, Bosch-GM insprutning.
2050 st 35-årsjubileumscorvetter byggs, men endast som coupe.

1989
En ny 6-växlad låda debuterar, med 2 överväxlar. Standard är som tidigare en 4-växlad automatlåda med överväxel. Ett nytt väghållningspaket med 3 olika hårdheter finns som tillbehör. Väghållningen kan justeras under färd från förarplatsen.
Fälgarna byts mot bredare 17x9,5
tums, som tidigare funnits som option. 100 ZR1-Corvetter tillverkas, men ingen av dessa når allmänheten.

1990
Det maffigaste sedan början på sjuttiotalet: Corvette 1990 ZR1 med LT5-motorn och 375 hk, nästan dubbel så dyr som standardcorvetten, vars motor har 250 hk.
Inredningen redesignas helt och hållet. Tillbaka är de gamla analoga instrumenten, med undantag för hastighetsmätaren och en del andra kontrolldisplayer. Luftkudde introduceras på förarsidan, inte bara i Corvetten för all del, utan enligt en ny lag i USA.
Corvetten finns i gul igen, men färgen dras in efter bara ett par månader på grund av dess ljuskänslighet. Exteriören är i stort sett identisk med fjolårets modell.

1991
Tekniskt betraktad samma bil som de senaste åren, men med en hel del karossförändringar, som rundare hörn och ZR1:ans utåt välvda bakdel med rektangulära bakljus. Fronten blir också rundare med lysen som löper runt de båda hörnen.
Sidoluftutsläppen ändras från en enda stor till 4 smala vågräta öppningar. (Känns historien igen?) Nya lättare aluminiumhjul.
Den 500:ste och sista Callaway Corvette byggs i Old Lyme, Connecticut. Sufflettens hittills tre färger, svart, vit och beige, utökas med ytterligare en, nämligen blå.

1992
I juli 92 byggs den 1 000 000:e Corvetten sedan 1953. Exteriört förekommer inga större förändringar. Interiören redesignas dock helt. Mest märks instrumentbrädan som nu återigen är helt svart.
Största nyheten är en helt ny motor, LT1:an med 300 hk, som därmed förde Chevrolets legendariska small block över till en ny generation. Fortfarande 350 kubiktum och V8, men med bland annat ett kylsystem med reverserat flöde, mera aluminium och ännu mera elektronik.
ABSII-bromssystemet integreras med ett antispinnsystem (ASR). ZR1:an har nu bara 75 hk mer än standardcorvetten och båda accelererar 0-100 på runt 5 sekunder, ZR1:an på mindre än 5, och standardcorvetten på drygt 5 sekunder. Bensinförbrukningen ligger runt litern.

Corvette 1993
Still the very best! - Still the Heartbeat of America - and of Club Corvette Sweden!
Journey to be continued in 2003!

- er Manny Jägerfeld